De Dorpsraad vergadert elke maand. In deze rubriek vertellen we wat we zoal hebben besproken.
EVALUATIE PUMPTRACK
Voorafgaand aan de vorige vergadering hebben we een evaluatiebijeenkomst gehouden, samen met de omwonenden en de gemeente. De Pumptrack werd toen enthousiast gebruikt, maar er was ook overlast.
Nu, een maand later, hebben we elkaar opnieuw gesproken, en de overlast is minder. Het nieuwe is eraf en jongeren spreken elkaar aan op hun gedrag. Jammer is wel dat er minder vaak een helm wordt gedragen. Er zijn geen meldingen meer geweest, maar politie en boa’s komen regelmatig kijken en maken soms zelf een rondje over de baan. De kans bestaat dat de overlast weer toeneemt in de vakantieperiode, als meer mensen vrij zijn en de zon schijnt. We zullen de gemeente vragen dat men ’s avonds, aan het einde van de dienst, nog een keer komt kijken.
Verder moeten we zorgen dat het onkruid, dat met dit weer snel opkomt, regelmatig wordt gewied. En we halen het roodwitte lint weg, behalve rond bloemperk.
KENNISMAKING MET KLIEKPOP EN HET WINTERFESTIJN

Aan het begin van de vergadering kwamen enthousiaste organisatoren langs van zowel Kliekpop als het Winterfestijn op het Plein. Doel was kennismaken, en kijken in hoeverre we elkaar kunnen ondersteunen. Kliekpop is sinds 2019 uitgegroeid tot een meerdaags evenement waar jong en oud op afkomt: 1500 bezoekers. En het Winterfestijn heeft na de succesvolle aftrap (meteen 800!) ambitieuze plannen: het wordt dit jaar over vier dagen gespreid, om de verschillende doelgroepen beter te kunnen bedienen, en om een aparte avond te houden voor bedrijven die hun eindejaarsborrel komen vieren. Zowel Kliekpop als het Winterfestijn hebben een stichting opgericht. Dat maakt fondsenwerving makkelijker en voorkomt individuele aansprakelijkheid.
In beide gevallen kan de Dorpsraad de evenementen helaas niet structureel ondersteunen via het Leefbaarheidsfonds. De criteria laten het niet toe, en onze middelen zijn beperkt. Kliekpop vraagt een bescheiden entreeprijs, maar is voor 80% afhankelijk van de bijdragen van sponsoren en andere inkomsten. Het Winterfestijn is zelfs helemaal gratis, en draait dus volledig op gulle gevers. En dat terwijl de kosten voor evenementen de laatste jaren enorm zijn gestegen: logistiek, licht en geluid, beveiliging, vergunning…

Maar we konden Kliekpop wel op het spoor zetten van extra subsidiemogelijkheden. En het was mooi om te zien hoe de organisatoren nog tijdens ons gesprek aan het kijken waren of en hoe de twee evenementen onderling konden samenwerken. Want Oostrum heeft geen oneindig aantal vrijwilligers. De Dorpsraad is er in ieder geval trots op dat er mensen zijn die dit soort verbindende evenementen in Oostrum realiseren. We zullen hen dan ook waar mogelijk met raad en daad bijstaan. Als is het alleen maar met dit soort stukjes… dus bij deze:
- Help mee als vrijwilliger!
Dat kan bij de opbouw, en met hand- en spandiensten tijdens het evenement zelf. En het Winterfestijn is nog op zoek naar extra organisatoren voor de subcommissies, dus om alles vooraf goed geregeld te krijgen. Want ze zijn nu maar met z’n vieren. - Zet de data vast in je agenda, en kom langs!
Kliekpop: 21 en 22 augustus, Spurkterdijk 4. Zie www.kliekpop.nl.
Winterfestijn: 17-20 december. Op winterfestijnophetplein.nl verschijnt binnenkort het programma.
Meer informatie over beide evenementen volgt natuurlijk snel, zowel in het OW als online.
INFOBORD VOOR HET DORP


Tijdens het gesprek met Kliekpop en het Winterfestijn ontstond het idee voor een informatiebord aan de ingang van het dorp. Dat zouden we kunnen gebruiken om evenementen aan te kondigen, wedstrijden van SVO, kerkberichten, meldingen over een gewijzigde verkeerssituatie, of zelfs aanbiedingen van de ondernemers in ons dorp. Dat zou een houten bord kunnen zijn, waar je plankjes aan kunt hangen met daarop een sticker. Een digibord met led-letters (of een heel digitaal scherm) is flexibeler, maar dat heeft stroom nodig.
We gaan de behoefte aan en de haalbaarheid van zo’n bord onderzoeken. Misschien zijn belanghebbenden bereid een bijdrage doen. Zowel voor de ‘analoge’ als de digitale variant geldt bovendien dat het niet bij aanschafkosten blijft: er is jaarlijks wat geld nodig, bijvoorbeeld voor onderhoud, reparaties en verzekering.
NIEUWSBRIEF EIKENHEEM (OOSTRUM OOST II)
Het projectteam heeft de vierde nieuwsbrief rondgestuurd. Er zijn meerdere bijeenkomsten met de gemeente geweest, waarin de reacties en aandachtspunten uit eerdere gesprekken met de omgeving en de klankbordgroep verkeer uitvoerig zijn besproken, en meegenomen in de uitwerking. De onderzoeken naar verkeer, water, stikstof en de inrichting van de openbare ruimte lopen door, en er wordt gewerkt aan het groenplan. Zodra de gemeente akkoord is met de laatste aanpassingen aan het plan, gaat het projectteam in gesprek met de omwonenden waar al eerder gesprekken mee zijn gevoerd, om de aanpassingen persoonlijk toe te lichten. Na de zomer volgt een informatieavond. Daarin komt ook het ‘beeldkwaliteitsplan’ aan de orde: de uitstraling van de woningen en de wijk. Zie eikenheem.nl/nl/nieuws voor de volledige nieuwsbrief.
NOG TWEE GRATIS WATERMOLENCONCERTEN
MillCreek Revival is op 9 juni helaas niet doorgegaan, en Hermanszoon heeft op 18 juni opgetreden. Het optreden van Koor Harmony op 25 juni is geannuleerd vanwege het aanhoudende warme weer. We zoeken naar een nieuwe datum begin september. Hieronder de resterende agenda. Aanvang zal in beide gevallen rond 20.00 uur zijn.
- 2 juli: Voor het derde jaar op rij bezoekt de akoestische bigband De Rammenas (soul, pop, rock) Oostrum. De band is in 1998 opgericht, komt uit Sevenum en heeft een flinke bezetting: vier saxofoons, vier trompetten, drie trombones, accordeon, gitaar, basgitaar, drums, een zangeres en backing vocals. Zie derammenas.nl.
- 9 juli: Het 40 personen sterke koor Rock in Rooy komt buiten op het terras bij de Watermolen repeteren. Een greep uit hun repertoire: Venus (Shocking Blue), Boulevard of Broken Dreams (Green Day), Born to be Wild (Steppenwolf), Wish you were here (Pink Floyd) en With or without you (U2). Zie rockinrooy.nl.
Wij zorgen voor een leuke setting en hopelijk goed weer. Breng zelf uw stoel of kleedje mee en eventueel een natje en droogje. De Watermolenconcerten zijn gratis toegankelijk, maar de groep gaat na afloop even met de pet rond, dus neem ook wat kleingeld mee.