Foto Peel en Maas

Flexwoningen: Sprekersplein donderdagavond 22 juni

De gemeente heeft een extra Sprekersplein ingelast over de plannen voor flexwoningen. Een recordaantal van 22 insprekers had zich gemeld. Elke inspreker kreeg 7 minuten. De dorpsraden van Oostrum en Oirlo hebben daar samen hun visie gegeven, zij waren nummer 16. Hieronder de tekst.

Geachte leden van de raad,

Volgende week dinsdag gaat u als raad een besluit nemen over de huisvestingslocaties voor ontheemden. Namens de dorpsraden van Oirlo en Oostrum wil ik een aantal punten bij u onder de aandacht brengen, die van belang zijn voor een zorgvuldige besluitvorming. Als dorpsraden nemen wij een neutrale positie in, maar zoals wij inwoners waarschuwen als zij plannen hebben die niet voldoen aan wet- en regelgeving, zo willen wij uw raad waarschuwen.

Ik wil het hier niet hebben over de inhoud. Wel over de wijze waarop dit voorstel tot stand is gekomen. Als jurist vallen mij daarbij een aantal zaken op. Zaken die te maken hebben met het toepassen van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, die de rode draad zijn voor het handelen van elk bestuursorgaan. Het gaat met name om het zorgvuldigheidsbeginsel en het motiveringsbeginsel.

Ik wil beginnen met het zorgvuldigheidsbeginsel. Voordat een besluit wordt genomen dienen alle relevante feiten en omstandigheden in kaart te worden gebracht. Om dit te borgen zijn er procedures in het leven geroepen. In het geval van de huisvestingslocaties zijn er in ieder geval twee procedures, die bij mij in het oog springen, omdat hiervan is afgeweken.

De eerste is de omgevingsdialoog. Op de website van de gemeente staat een Handreiking omgevingsdialoog voor initiatiefnemer. Voor initiatiefnemers geldt de verplichting om een omgevingsdialoog te houden op het moment dat het plan, project of idee ontstaat, zodat al bij de start duidelijk is wat de omgeving van de plannen denkt en hier rekening mee kan worden gehouden. In het voorliggende voorstel is het aantal locaties teruggebracht naar drie, zonder dat de omgeving hierbij is betrokken. Als inwoners van de gemeente Venray mogen wij er toch op vertrouwen dat ook het college zich houdt aan deze handreiking? Daarom zou er ook in dit geval een zorgvuldige omgevingsdialoog moeten worden gehouden.

De andere procedure die bij mij in het oog springt, is de procedure die is gevolgd om het voorstel op de agenda van de raadsvergadering van 27 juni te plaatsen. Waarom deze haast? In het geval van de huisvestingslocaties heeft het college, volgens eigen zeggen, drie weken voor de raadsvergadering besloten om het voorstel voor te leggen aan uw raad. Dit is in afwijking van de normale procedure, waardoor uw raad niet de kans krijgt om de gebruikelijke zorgvuldigheid te betrachten. En juist bij een besluit zoals nu voorligt, is het van belang om de grootste zorgvuldigheid in acht te nemen en alle belangen, dus ook die van de omwonenden, in de besluitvorming te betrekken.

Dit brengt mij op het motiveringsbeginsel. In het geval van de huisvestingslocaties is echter op geen enkele wijze duidelijk gemaakt waarom het nodig is geweest om af te wijken van de procedures en met zo’n grote haast dit voorstel aan uw raad voor te leggen. Vindt u als raad ook niet dat dit in strijd is met het motiveringsbeginsel dat voorschrijft dat duidelijk moet zijn waarom een bestuursorgaan bepaalde keuzes maakt? Dat er geen omgevingsdialoog is geweest vanwege het beperkte aantal locaties, is onvoldoende motivatie. Juist door in gesprek te gaan met omwonenden wordt duidelijk of op dat punt belangen spelen, die de locatie ongeschikt maken.

Ook voor het overige is onvoldoende duidelijk waarom voor de voorgestelde drie locaties is gekozen. Als argumenten voor de locatie in Oirlo bijvoorbeeld zijn naar voren gebracht dat het een gunstige ligging is voor de beoogde doelgroepen en dat gecombineerd beheer met het COA mogelijk is. Het moge duidelijk zijn dat er nog heel veel andere belangen spelen bij de keuze voor een locatie, maar deze komen niet terug in het voorstel. In bijlage 1 bij het voorstel is wel een afwegingsmatrix gegeven, maar wat maakt dat er sprake is van een showstopper blijkt hier absoluut niet uit. Ook blijkt niet duidelijk hoe deze criteria zijn uitgewerkt en in hoeverre de belangen van de omwonenden hierin zijn meegenomen. Wij zijn van mening dat in dit geval niet alle relevante belangen in kaart zijn gebracht.

En daarmee wil ik dit betoog tot een conclusie brengen. Ik snap dat de gemeente Venray een visie heeft op de huisvesting van ontheemden en graag zijn verantwoordelijkheid wil nemen hierin. De algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn echter een voorwaarde voor een juist besluit en geen belang dat afgewogen mag worden. Met een plan zoals nu voorligt, is het belangrijk om met een open blik alle kanten van het verhaal inzichtelijk te krijgen en samen met de dorps- en wijkraden oplossingen in beeld te brengen, zodat de inwoners van gemeente Venray erop kunnen vertrouwen dat besluiten op een transparante manier worden genomen, waarbij hun belangen ook meetellen en waarbij de gemeente zich houdt aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Wij roepen dan ook op dat u als onze vertegenwoordigers volgende week het voorstel van het het college van B&W niet overneemt en het college opdraagt haar huiswerk goed te doen, met inachtneming van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Foto Peel en Maas
Foto Peel en Maas

Delen mag!