Oostverbinding van start

Het bestemmingsplan voor de Oostverbinding is definitief. Ook stikstof is geen belemmering meer voor het project: een nieuwe verbindingsweg tussen de Henri Dunantstraat en de Stationsweg, parallel aan de oostkant van de A73. Bij het plan hoort ook een opwaardering van de Stationsweg tussen de rotonde Oostsingel en de nieuwe verbindingsweg. Veilig oversteken is een belangrijk uitgangspunt: er komen vier rotondes, en waar mogelijk parallelwegen en vrijliggende fietspaden.


Iepenpage

Op 17 februari was er een officieel startmoment, waarbij wethouder Cor Vervoort eitjes van de iepenpage, een beschermde vlindersoort, overzette naar andere iepen aan de Kattenstaart. Er moeten namelijk twee iepen wijken voor de nieuwe rotonde bij de Kruidenlaan.


Bomen gespaard

Het ontwerp is nog op een paar punten aangepast. Door de inpassing van het fiets- en voetpad ter hoogte van het Servaasterrein konden er 25 grote bomen gespaard blijven. Ook is de toegangsweg naar het Servaasterrein op verzoek van het Vincent van Gogh instituut aangepast. Verder houdt de afwatering ook rekening met de laatste inzichten wat regenval betreft. Nu wordt er gewerkt aan een groenplan met de plaats en de soort bomen, hagen en andere beplanting.


Fase 1 van start, in drie delen

Het werk is voorlopig in vier fases verdeeld. De eerste fase is de Stationsweg tussen de Oostsingel en Medisch Centrum Antoniusveld, en duurt tot begin november 2022. Dit wordt in drie delen gedaan: eerst van de Oostsingel tot net voorbij de Kruidenlaan, daarna tot de KwikFit, en ten slotte tot net voorbij het medisch centrum. Zoals iedereen kon zien was de aannemer, BLM Wegenbouw, gestart met de voorbereidingen. Bomen die moeten wijken werden nu al gekapt, voordat het broedseizoen begint. Daarnaast hebben nuts- en telecombedrijven zoals WML een grote klus om kabels en leidingen te vervangen en verleggen. Daarvoor moeten de Kruidenlaan en de Bereklauw enkele dagen worden afgesloten. Er wordt zoveel mogelijk buiten de spits gewerkt. De Stationsweg is inmiddels afgesloten voor alle doorgaand verkeer, en zijn er omleidingen ingesteld voor auto’s en fietsers.


Verkeer door Landweert

Het is de bedoeling om de effecten van het project op de wegen in Landweert te meten. Daarom zijn er sensoren geplaatst die een goed beeld geven van de verkeersstromen: het aantal voertuigen en de snelheden. Het verschil tussen de metingen voor, tijdens en na afloop van het project geeft aan wat het effect is. Om na te gaan in hoeverre het om doorgaand verkeer gaat is dit uitgebreid met kentekenonderzoek. Dit gebeurt bij de ingangen van Landweert aan de kant van de Stationsweg en de Maasheseweg. De resultaten worden dit voorjaar verwacht.

De andere drie fases volgen de komende jaren. Fase 2, in de eerste helft van 2023, is de Henri Dunantstraat, inclusief de rotonde en een deel verbindingsweg. Fase 3, in de tweede helft van 2023, is het stuk Stationsweg bij de nieuwe rotonde aan de oostzijde van de A73 (ter hoogte van Jeuken aardbeien en asperges) en het andere deel verbindingsweg. Fase 4, in de eerste helft van 2024, is het restant van de Stationsweg, het stuk tussen Medisch Centrum Antoniusveld en de A73. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met projectleiders Rogér Hoeijmakers of Martijn Kanters, email oostverbinding@venray.nl, telefoon 0478-523333. Meer informatie staat op www.venray.nl/project-oostverbinding.

Delen mag!